DENNA SIDA INNEHÅLLER: |
---|
Projektet pluggamatte.se |
---|
Projektet pluggamatte.se startade redan hösten 2020 och målet var att ha en färdig första prototyp under våren 2023 för att sedan kunna börja testas och användas i klassrummet hösten 2023. Här kan du läsa mer om mig och vad målet med projektet är. Detta började som ett enmans-projekt men förhoppningen var att involvera alla matematiklärare i Sverige som ville vara med när prototypen var färdig och tillsammans påbörja en resa för att försöka skapa något som kan göra matematiklärares vardag lite lättare och framför allt, göra så att ännu fler gymnasieelever lyckas i matematik. Läsåret 2023/2024 var det först läsåret där många lärare och elever använde Pluggamatte och resultaten från pilotprojektet är väldigt lovande. Nu har projektet blivit ett företag (Edavia AB) och jag, tillsammans med matematikkollegor från både gymnasiet och högstadiet runt om i Sverige fortsätter att försöka skapa något som verkligen gör skillnad för elever i matematik. |
Bakgrund - min egen resa mot en bättre studieteknik |
---|
På ett sätt började detta projekt redan på hösten 1999 då jag satt i mitt studentrum
i Los Angeles men det visste jag förstås inte då. Oftast så är det när man blickar
bakåt som man ser hur allt hänger ihop och leder fram till där man är just nu.
Jag hade tagit ett sabbatsår efter tre års studier i matematik och datavetenskap på
Uppsala universitet. Jag ville lära mig att spela gitarr och om jag skulle ha en
ärlig chans att bli bättre på det så var jag tvungen att ägna tid åt det och då
kunde jag inte ha någon annan heltidssysselsättning samtidigt. Det skulle bli ett
år på Musicians Institute och jag skulle äntligen få syssla med musik på heltid.
Det skulle bli en lite tung start för det visade sig att det var mycket som vi
skulle lära oss och jag hade ingen direkt studieteknik eller struktur i mitt lärande.
|
"Learning by accident" |
---|
Men det här var bara en bild med prickar. Vi fick många liknande diagram med prickar
första månaderna och det var säkert 50 olika bilder med prickar på för alla olika skalor
och ackord som vi skulle lära oss. Varje dag satt jag med alla mina papper med prickar
på utspridda på golvet och i ren panik så tog jag ett papper och började öva på det.
Efter fem minuter så tog jag ett annat papper och började öva på de prickarna för det
bara låg där och stirrade på mig och gav mig dåligt samvete eftersom jag inte hade övat
på det ännu. Efter fem minuter så kände jag att jag måste öva på något annat för hur
skulle jag annars hinna öva på allt? Och så där höll jag på dag ut och dag in.
Efter ett tag hände något oväntat.
|
Dags att ta det till nästa nivå |
---|
Efter mitt sabbatsår så flyttade jag hem till Uppsala för
att plugga klart sista året och få min magisterexamen i datavetenskap. Det blev ett lätt
år trots att jag gick många ganska svåra kurser. Jag hade ju en helt ny studieteknik som
gjorde att jag pluggade totalt mindre tid men lärde mig mer och fick därmed mycket bättre
resultat på tentorna.
2010 – 2019 arbetade jag på internationella skolor i Spanien och Italien och använde språkappar som använde sig av tidsfördelad repetition för att utöka mitt ordförråd och lära mig grunderna i språket. Det fungerade utmärkt! Oftast så gjorde jag ett litet studiepass när jag hade en 10-minuterspaus på jobbet, när jag väntade på bussen etc. Alla dessa små studiepass tillsammans gjorde en enorm skillnad över tid. Att lära sig 3000 ord och 500 vanliga meningar gör ju inte att man behärskar ett nytt språk men det hjälper en bra bit på vägen, speciellt i början. Det hjälpte självklart mycket att jag bodde i Spanien när jag försökte lära mig spanska eftersom jag fick höra, se och använda språket dagligen men att bygga upp ett stort ordförråd och att få lära mig grunderna hjälpte enormt mycket och snabbade på processen. Så småningom så gjorde jag ett prov i spanska på nivå C1. När jag bodde i Italien så tänkte jag att jag skulle lära mig italienska och även tyska. Jag jobbade nämligen med många tyska kollegor och på rasterna så fanns det alltid möjlighet att prata fem minuter med mina trevliga kollegor som pratade med mig på tyska och de visste om att jag ville lära mig deras språk och de rättade mig när jag sa något fel. Så där höll jag på i tre år och på två helger i rad så skrev jag provet i italienska och tyska på nivå B2 och klarade båda. 2019 flyttade jag hem till min hemstad Uppsala och jag var nu femspråkig. Det är först på senare tid som har förstått att jag älskar språk. Matematik är ju logikens språk och pratar man det så kan man prata med alla. Programmeringsspråk är ju språk för att kunna prata med datorer. Svenska, engleska, spanska, italienska och tyska är ju bra när man ska prata med människor som pratar de språken. |
Kan vi få våra elever att lyckas ännu bättre i matematik? |
---|
Oavsett om en elev tycker om matematik eller inte när hen kommer till mitt klassrum så vet
jag att följande gäller för alla elever: De tycker att det är mycket roligare
om de lyckas än om de misslyckas. Mitt mål för varje elev är att stärka elevens
självförtroende genom att hjälpa dem att lyckas i matematik, och att lyckas kan
ju betyda många olika saker för olika elever.
|
"Repetition är kunskapens moder" - Tidsfördelad repetition (spaced repetition) |
---|
Den vanligaste studietekniken är nog "sista-minuten-plugga precis innan provet"-metoden. Denna teknik är nog vanligast för att de flesta skjuter upp saker tills det inte går längre och då måste man plugga mycket och intensivt under en kort period. Tidsfördelad repetition är en studieteknik där du studerar innehållet som du försöker lära dig med ökande tidsintervaller. Om du använder dig av denna metod för att plugga inför ett prov så börjar du långt innan provdagen. Några konsekvenser av detta blir att du kommer memorera det som du försöker lära dig på totalt kortare tid och du kommer att komma ihåg det längre. Några av svårigheterna med denna studieteknik är att den kräver studiedisciplin och du måste administrera de olika delarna du studerar och hålla reda på när det är dags att studera varje enskild del igen. |
Pluggamatte-metoden - Hur fungerar det? |
---|
Kursens innehåll delas upp så att liknande innehåll klumpas ihop i grupper. Jag har valt att
kalla dessa grupper för uppgiftsblock. Dessa uppgiftsblock blir motsvarigheten till minneskort
med glosor, länders huvudstäder eller liknande. Ett uppgiftsblock behandlar ett väldigt
specifikt kunskapsområde och består ibland av väldigt lika men inte identiska uppgifter och
ibland olika typer av uppgifter men som ändå behandlar samma specifika kunskapsområde.
Pluggamatte håller reda på vilka uppgiftsblock varje enskild elev har slutfört och när det är
dags att repetera något igen för att optimera inlärningen på individnivå utifrån elevens mål
och prestation. Repetitionsschemat som används beskrivs i bilden nedan. Varje
uppgiftsblock repeteras med tidsfördelad repetition utifrån sekvensen
Vad saknar du? Vad skulle underlätta ditt jobb? Vad tycker du fungerar bra med digitala
hjälpmedel i din undervisning? Vad fungerar inte bra med existerande digitala hjälpmedel i
undervisningen?
Skriv gärna till mig och berätta!
|
Jag är intresserad av att vara med! - Hur gör jag? |
---|
Gå till "Kontakt" och skicka ett meddelande till mig genom formuläret.
|