Här är två videor som visar hur du kommer igång som lärare med att skapa en klass, skapa elever, välja
ut uppgifter till dina elever, hur det fungerar för dina elever med att göra uppgifter (LÄR) och sen
repetera (ÖVA) mm.
Om du behöver hjälp med något så är det bara att kontakta mig:
info@pluggamatte.se
Ja, du kan dela dina klasser med andra kollegor på din skola. Gå in i den aktuella klassen och gå till fliken ”Inställningar”. Där lägger du till den kollega/kollegor som du vill dela den aktuella klassen med.
Öppna det aktuella blocket och stega igenom uppgifterna med piltangenterna på tangentbordet eller genom att klicka på pilarna. Klicka på öga-symbolen eller tryck på H på tangentbordet för att dölja uppgiften för eleverna.
En lärsekvens kan liknas vid ett uppslag i en traditionell mattebok, dvs. det finns en teoridel som går igenom något specifikt tema, några exempel och några lösta enklare typuppgifter. Teoridelen finns även som video. Sedan finns det ett antal uppgiftsblock med uppgifter i. Varje uppgiftsblock har en svårighetsgrad och innehåller en viss typ av uppgifter som är väldigt snarlika och behandlar ett specifikt tema. Varje uppgift har ett lösningsförslag.
När läraren öppnar upp en lärsekvens så finns det uppgiftsblock med uppgifter inuti.
Där framgår det vilken svårighetsgrad det är på uppgifterna (E- C- och A-poäng)
Där framgår det vilka elever med vilket målbetyg som gör uppgifterna i uppgiftsblocket.
Där framgår det hur många uppgifter eleverna ska klara beroende på sitt målbetyg för att anses vara
klara med det uppgiftsblocket.
Varje fråga har ett lösningsförslag.
Det finns en video som går igenom hur man kan lösa uppgifter som de i uppgiftsblocket.
En elevs målbetyg går att ändra när som helst under kursens gång av både elev och lärare.
Målbetygets syfte är bland annat att se till att eleven får rätt svårighetsgrad på uppgifterna och rätt
antal uppgifter av varje.
Det är alltså inte alls ett betyg eller slutbetyg men det är tänkt att hjälpa eleven att nå sitt
målbetyg i kursen.
En elevs målbetyg styr hur många uppgifter eleven bör göra i varje uppgiftsblock samt svårighetsgraden
på uppgifterna.
Man kan säga att det påminner en del om hur betygsgränserna på nationella prov är satta.
Generellt sett kan man säga att elever som har ett av de lägre målbetygen kommer att göra fler av de
enklare uppgifterna och elever som har ett av de högre målbetygen kommer att göra färre av de enklare
uppgifterna och även svårare uppgifter.
En elev som har målbetyget E kommer att få uppgifter på E-nivå.
En elev som har målbetyget D kommer att få uppgifter på E-nivå men också en del uppgifter på
C-nivå.
En elev som har målbetyget C kommer att få uppgifter på E-nivå och på C-nivå.
En elev som har målbetyget B kommer att få uppgifter på E-nivå och C-nivå men också en del
uppgifter på A-nivå.
En elev som har målbetyget A kommer att få uppgifter på E-nivå, C-nivå och A-nivå.
I denna video så förklaras det hur man som lärare kan starta en lektion och få live-statistik som visar hur det går för eleverna att arbeta under lektionen och som är en hjälp för att se vilka elever som antagligen behöver mest uppmärksamhet och hjälp.
Ja.
Om du går in i en klass och går till fliken "Elever" så kan du logga in som en elev genom att trycka på
knappen "Logga in som".
Elev:
På huvudsidan så klickar du på knappen Logga in längst upp till höger.
Klicka på raden "Glömt lösenordet?" och följ instruktionerna.
Du kommer sen att få ett mejl med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord.
Just nu finns det två typer av frågor: frågor som har tal som svar (NumberQuestion) och flervalsfrågor (MulitpleChoiceQuestion). Målet är att föra in fler typer av frågor, t.ex. möjligheten att mata in algebraiska uttryck. Ett vanligt problem med digitala hjälpmedel är att frågor med algebraiska uttryck ibland inte fungerar felfritt. Ambitionen är att hitta ett sätt som fungerar tillfredställande och utöka svarstyp med algebraiska uttryck.
När eleverna gör uppgifter så kan de antingen använda musen eller så kan de använda
tangentbordet.
Här följer några kortkommandon:
RETUR = klicka på knappar för att komma vidare, t.ex. ”Starta”, ”Svara”, ”Fortsätt”, ”Klar”, ”Öva”
SHIFT+RETUR = Skicka svaret när du har fyllt i alla svarsrutor.
TAB = flytta markören till nästa svarsruta.
SHIFT+TAB = flytta markören till den förra svarsrutan.
1, 2, 3, 4 etc. = Markera och avmarkera svarsalternativ när du gör flervalsfrågor.
För att helt optimera inlärningen så är det bäst att elever gör alla uppgifter under ”Öva” så fort det finns något och alltid ”rensar” allt som finns där. Men i praktiken skulle det innebära att eleven skulle behöva logga in och göra uppgifter varje dag vilket oftast inte är rimligt och inte alls nödvändigt. Även om eleven inte repeterar varje dag så blir det ändå en väldigt bra och systematisk repetition. Uppgifter som finns i ”Öva” ligger kvar där och görs i den ordning som de läggs in i.
Tidsfördelad repetition går ut på att studera innehållet igen innan du börjar glömma bort allt för mycket. Som vi ser i grafen så sker det första repetitionstillfället kort efter det första inlärningstillfället. En intressant sak med glömskekurvan är att den inte faller lika brant efter det andra tillfället och detta mönster fortsätter efter varje repetitionstillfälle. Eftersom vi glömmer i långsammare takt ju fler gånger vi har repeterat så kan vi öka tidsintervallet mellan varje repetitionstillfälle. Efter ett antal repetitioner så kommer vi ihåg det mesta och vi behöver inte repetera det så ofta fortsättningsvis för att "hålla kunskapen vid liv". Kunskapen har nu satt sig på djupet i långtidsminnet.
Efter att ett uppgiftsblock är avklarat så läggs den in i repeteraren (Review Manager)
För att man inte ska glömma bort hur man löser liknande uppgifter så repeterar man enligt
följande schema:
Nivå 1: efter 1 dag
Nivå 2: efter ytterligare 7 dagar
Nivå 3: efter ytterligare 28 dagar
Nivå 4: efter ytterligare 45 dagar
Nivå 5: efter ytterligare 70 dagar
Nivå 6: ingen mera repetition
Här är ett upplägg som har rapporterats fungera bra:
Det här är en webbplats under uppbyggnad och tanken är att vi ska bygga den tillsammans genom att lärarna ska vara med i uppbyggnadsprocessen. Om du och jag inte gillar den och den inte underlättar vårt jobb i vardagen och framför allt, om det inte gör så att eleverna lyckas ännu bättre i matematik, så kommer vi inte använda den. Därför vill jag höra vad just du saknar eller skulle vilja ändra på. Ju mera konkret och detaljerat desto lättare blir det för mig att förstå vad din vision är. Skriv till mig på Kontakt-sidan! :)